De winnaars van de Prijs “When Pure Chablis meets Art” 2014 zijn bekend!

Puur en Mineraal in 3D

Chablis nodigde belgische studenten juweelkunst uit om hun visie te geven op het PURE en MINERALE van de wijnen door een juweel op maat te creëren of een reeds bestaand juweel te presenteren In samenwerking met het Institut de la Parure et de la Bijouterie Jeanne Toussaint (Arts & Métiers de Bruxelles) werden er begin april wedstrijduitnodigingen verstuurd naar diverse scholen van het land. In totaal werden er 25 dossiers ingediend. Een jury van 10 leraars, professoren, journalisten en kunstcritici duidden ondertussen de 3 laureaten aan (1ste, 2e en 3e prijs). De prijsuitreiking vond deze maandag om 17.30 uur plaats. De winnars van de Prijs « Pure Chablis » 2014 zijn diegene die de pure expressie van Chabliswijnen zo trefzeker mogelijk wisten te illustreren, creatief en technisch juist uitgevoerd.

Eerste Prijs : de ring van Emmanuelle Darnault (School Jeanne Toussaint) :

1er Prix - E. Darnault - Ecole-School Jeanne Toussaint (1)

2e Prijs : de ketting van Mylène Auquière  (School Jeanne Toussaint) :

2e Prix - M.Auquière - Ecole-School Jeanne Toussaint (1)

3e Prijs : de ring van Mia De Vos (Syntra):

3e Prix - M. De Vos - Syntra (1)

De winnende werken en alle andere juwelen van de deelnemers worden tentoongesteld van dinsdag 24 tot zaterdag 28 juni, van 10.00 tot 17.00 uur. De toegang is gratis.

Tentoonstellingsruimte:

Etalages van het Atelier « Les Bijoux de Marie-France »

Tour & Taxis – Koninklijk Pakhuis

Havenlaan 86 C – 1000 Brussel

Tel: +32 (0)2 511 32 98

 

 

 

 

 

 

Nieuwe website Vins de France

De nieuwe website, meertalig en voor meerdere landen, van Vins de France – www.vins-france.com– staat online. Hij is bestemd voor de Amerikaanse, Canadese, Aziatische en Europese markten, dus ook voor België en Nederland.

De website is vooral voor consumenten bedoeld en bevat advies en tips om makkelijker een wijnetiket te begrijpen, het serveren en proeven van wijnen, maar ook informatie over de verschillende Franse wijnregio’s en wijnclassificaties.

Naast deze algemene informatie bevat deze website ook een specifieke afdeling per land (tweedelig voor België: Nederlandstalig en Franstalig), met pagina’s die constant worden geüpdatet met nieuws, speciale evenementen en andere informatie die gelinkt is aan wijn op de Belgische markt.

De wijncampagne « Wijnen met Stijl», die in 6 Europese landen gehouden wordt – Denemarken, Duitsland, Rusland, Verenigd Koninkrijk, België en Nederland – wordt geleid door de groep Sopexa.

Naast de lancering en de publicatie van wijnnieuws in elk land, is Sopexa de motor achter tal van acties die de bekendheid en het internetverkeer van deze nieuwe website moet doen vergroten.

De website www.vins-france.com (inclusief de Belgische en Nederlandse luiken) is een initiatief van FranceAgriMer. Het design en de technische websiteconstructie is een realisatie van het Franse agentschap Opixido.

Sommeliers op studiereis in de Médoc

Op uitnodiging van de Conseil des Vins du Médoc heeft dit jaar wederom een groep Nederlandse sommeliers een aantal chateaux in de Médoc bezocht. De sommeliers zijn allemaal werkzaam in het hoge segment van de Nederlandse horeca. De, bij elkaar , 18 Michelin “sterren” werden getrakteerd op een mooi programma langs verschillende bedrijven waardonder een aantal Grands Crus Classés.

Foto : R. Torley Duwel

Sopexa aanwezig op vakbeurs Gastronomie met een divers aanbod van Franse producten.

De firma Delpeyrat presenteerde  diverse vleeswaren, foie gras, zalm en kaviaar. Les Fermiers Landais waren aanwezig met een breed aanbod van gevogelte (kip, kalkoen, kapoen en parelhoen). Voor kwaliteits-vanille en andere patisserie producten konden de beursbezoekers terecht bij Eurovanille. Caillor presenteerde kwartels en kwarteleieren. Kwaliteitszout en Fleur de Sel uit Guérande werd door Trad y Sel aangeboden. Het Nederlandse bedrijf Polaris was aanwezig met een aantal van zijn leveranciers van Franse visproducten. Bij l’Huilerie Vernoilaise konden de bezoekers van Gastronomie  olie, azijn en mosterd proeven. De liefhebbers van appelsap, cider en Calvados waren  bij Cidrerie Traditionnelle du Perche aan het goede adres terwijl wijnliefhebbers van Franse wijnen uit bij  Viticlub  en bij Albert Bichot een mooie selectie wijnen konden proeven.

De Nederlandse pers bezoekt winkels en wijnbars in Parijs in stijl!

Van 19 tot 21 november hebben 7 Nederlandse culinaire-en wijnjournalisten een bezoek gebracht aan Parijs in het kader van de campagne ‘Wijnen met Stijl’. De campagne is bedoeld om de diversiteit van het Franse wijnaanbod te illustreren via vier levensstijlen die aansluiten op vier wijnstijlen: Authentiek & Naturel, Ongecompliceerd & Ontspannen, Fun & Vriendschappelijk en Glamour & Chic. Tijdens deze reis, hebben de journalisten de laatste hotspots in de Franse hoofdstad bezocht: diverse wijnbars, wijnwinkels en wijnrestaurants in de vier stijlen van de campagne. Uiteraard hebben ze veel verschillende stijlen wijn geproefd. Ook hebben ze hun eigen wijnstijl geblend en een presentatie over de biologische wijnbouw in Frankrijk bijgewoond.

 

Foto: Wijngaard in Parijs:  Montmartre

 

Barman Mystique wint Calvados vintage cocktailcompetitie

Leroy Soumokil won maandag 2 december jl. de Calvados vintage cocktailcompetitie in de nieuwe A Bar van het hoofdstedelijke Amstel hotel met zijn cocktail « Promiscuous Rose ». Binnenkort mag de gelukkige winnaar naar het productiegebied en verschillende Calvados huizen bezoeken.

De jonge bartender werkt bij Mystique Bar & Dining, een trendy horecagelegenheid in Amsterdam. Leroy’s cocktail, geheel in vintage stijl, is een ode aan Lady Brett Ashley, een personage uit de roman ‘The sun also rises’ van Ernest Hemingway. In het verhaal drinkt Jake Barnes een ‘Jake Rose’, een klassieke Calvados cocktail uit de jaren dertig, terwijl hij op Lady Brett Ashley wacht. Leroy’s cocktail is een herziende versie van de Jack Rose en staat symbool voor de moderne onafhankelijke vrouw van de twintigste eeuw.

Voor meer informatie : www.calvados-classic.nl

 

Franse minister van landbouw bezoekt France-Vins 2014 in Amsterdam.

In het kader van het bezoek van de Franse President François Hollande aan Nederland op 20 januari jl. bezocht Mr Stéphane Le Foll, Ministre de l’Agriculture, de l’Agroalimentaire et de la Forêt (Minister van Landbouw), de wijnbeurs France-Vins in Hotel Casa 400 in Amsterdam. 

De Franse Minister, begeleid door Sopexa’s Algemeen Directeur Cécile Bassot, maakte een rondje langs de stands van de wijnproducenten uit Champagne, Elzas, Bourgogne,  Beaujolais, Rhône, Provence, Languedoc, Roussillon, Sud-Ouest, Bergerac, Bordeaux en de Loire. Hij sprak met een aantal van de exposanten en hier en daar proefde hij een glas wijn. Vervolgens had hij een kort informeel gesprek met drie Nederlandse wijnprofessionals, te weten wijnschrijver Harold Hamersma, sommelier Noël Vanwittenbergh van het Franse restaurant Le Ciel Bleu en wijnimporteur Joris Snelten van Delta Wines. Het korte gesprek ging vooral over de positie van Franse wijnen in Nederland, de concurrentiepositie en over wijnmarketing.

10e editie van de vakbeurs « France- Vins »

Maandag 20 januari 2014 in Amsterdam & dinsdag 21 januari 2014 in Brussel

www.france-vins.eu

Voor het 10e achtereen volgende jaar, wordt de beurs France – Vins georganiseerd. Een hondertal Franse producenten zullen hun wijnen presenteren aan wijnprofessionals uit Belgie en Nederland. France Vins is een vakbeurs  en richt zich voor 100% tot de wijnprofessionnals. Dit evenement is nu uitgegroeid is tot een onmisbare jaarlijkse ontmoeting voor de wijnprofessionals uit de Benelux.

Belgie en Nederland: twee markten van groot belang voor Franse wijnen.
De Nederlandse markt is een bijzondere bestemming voor Franse wijnproducenten. Tussen 2011 en 2012 is de wijnconsumptie gestegen met 2,6%.  In 2012 bedroeg de Franse
wijnexport 1.214.972 hl in volumes en € 319.811.000 in waarde. Vandaag de dag,
is één op de drie geconsumeerde wijn in Nederland, Frans.   (*) Bronnen : Douanes françaises 2012, onderzoek GFK 2012 en onderzoek The
ISWR 2012.  

 Franse wijnen nemen ook een prominente plaats aan in Belgie : 62 % van de totale export van 2012 met een totaal van € 555.447.000 is van de Franse wijnen, dit is een stijging van 6,5% ten opzichte van het voorgaande jaar. In hoeveelheden, is er 1 506 257 hl in 2012, de Belgische markt is de derde grootste afzetmarkt voor de Franse wijnen.

Nederland en België hebbenin 2012 samen 2 721 229 hl Franse wijnen geimporteerd.

Een 100% professionnele beurs.  

Sopexa Group, is een marketing en communicatiebureau gespecialiseerd in landbouw producten, wijn en lifestyle. Het bedrijf begeleidt 2400 bedrijven en merken, 130 sectoren en organisaties in hun communicatiestrategie wereldwijd. Sopexa Nederland en België organiseert vanaf 2004 de vakbeurs France-Vins, om hiermee het aanbod van de Franse wijnen op de Belgische en Nederlandse markt te bevorderen.
In beide landen hebben restaurateurs, sommeliers, importeurs, cavisten, groothandelaren, journalisten en gespecialiseerde bloggers de mogelijkheid om, in één dag, de diversiteit van de huidige Franse wijnaanbod  te ontdekken.

Een compleet panorama van het Franse wijnaanbod

Honderd wijnproducenten presenteren in totaal zo’n 700 wijnen uit  de verschillende Franse wijnstreken : Champagne, Elzas,  Jura, Bourgogne,  Beaujolais, Rhône, Provence, Languedoc -Roussillon, Sud-Ouest, Bordeaux en de Loire. Zo kunnen de Nederlandse en de Belgische professionals  tijdens een korte «Tour de France » nieuwe wijnen ontdekken.

Praktische informatie

Datum en tijd :

-   Maandag 20 januari 2014 in Amsterdam van 13.30 uur tot 19.00 uur.

-   Dinsdag 21 januari in Brussel van 11.00 uur tot 18.00 uur.

Adres :

Amsterdam 

Hotel Casa 400 Amsterdam : Eerste Ringdijkstraat 4, 1097 BC  Amsterdam

Betaald parkeren onder het hotel  (2.50 € per uur/ 17.50 voor 24 uur).

Brussel

Sheraton vliegveld Brussel  : National Airport Brussel, 1930 Zaventem

Betaald parkeren achter het hotel .

Overige informatie & inschrijvingen:

-    Alleen toegankelijk voor wijnprofessionals, gratis – verplichte inschrijving via www.france-vins.eu

Europese wijnexperts samen in Lyon

Vijf van de zes Europese wijnexperts die zijn betrokken bij de campagne Wijnen met Stijl waren van 5 tot 8 maart jl. tezamen in Lyon.

De wijnexperts die zijn betrokken bij de Europese campagne voor Franse wijnen in België, Duitsland, Denemarken, Engeland, Rusland en Nederland, waren bijeen in Lyon. De Russische expert was helaas verhinderd. Tijdens deze reis kon Harold Hamersma met  zijn collega’s van gedachten wisselen over de campagne Wijnen met Stijl. Daarnaast brachten ze een bezoek aan het noordelijke Rhône-dal en aan het zuidelijke deel van de Beaujolais. Op het programma stonden ook verschillende stijlen wijnwinkels, wijnbars en restaurants in Lyon waar ze uiteraard zijn getrakteerd op de cuisine Lyonaise  in combinatie met verschillende wijnstijlen die representatief zijn voor de huidige wijnproductie. Deze vier stijlen zijn omschreven als volgt: “authentiek naturel” , “glamour chic”, “ongecompliceerd en ontspannen” en “origineel en funwijnen”.

Een videoverslag van deze reis is hier te vinden.

De campagne Wijnen met Stijl

Tijdens de driejarige campagne “Wijnen met Stijl” ligt de nadruk  op de diversiteit en toegankelijkheid van Franse wijnen. De campagneslogan “Wijnen met stijl” moet de consument van de zes Europese markten aanspreken en het Franse aanbod toegankelijker
maken. “Wijnen met Stijl” toont aan dat Franse wijnen geschikt zijn voor elke moderne levensstijl. Het logo met de Eiffeltoren  verwijst naar Frankrijk en de kleuren rood, wit en blauw in de vorm van een lint brengen dynamiek in het moderne en multi-inzetbare logo.

De campagne  Wijnen met Stijl wordt in bovengenoemde Europese landen gevoerd door Sopexa in opdracht van de brancheorganisatie voor Franse landbouwproducten FranceAgriMer. De campagne is in 2012 gestart.

Franse wijnen zoeken Europese wijnbloggers voor een roadtrip door Franse wijngebieden.

Sopexa Nederland zoekt, namens de brancheorganisatie voor landbouw-producten FranceAgriMer, een wijnblogger die actief is op social media en die wil deelnemen aan een roadtrip door Frankrijk. De reis door een aantal Franse wijngebieden vindt plaats in het kader van de Europese campagne Wijnen met Stijl  van 25 mei tot en met 6 juni aanstaande in het gezelschap van 5 andere wijnbloggers uit België, Denemarken, Duitsland, Engeland en Rusland .

Voor ieder levensstijl is er een Franse wijn: dat is de belofte van de nieuwe generatie Franse wijnproducenten. Om dit aan te tonen, zullen 6 Europese wijnbloggers tien dagen lang door de Franse wijngebieden trekken en verslag doen van hun ervaringen. Tijdens deze reis door de wijngebieden ontmoeten de reizigers wijnproducenten, ontdekken ze verschillende vinificatiestijlen en druivenrassen en uiteraard proeven ze wijnen die representatief zijn voor de huidige wijnproductie . Deze 4 stijlen zijn omschreven als volgt:

-”authentiek naturel”, “glamour chic”, “ongecompliceerd en ontspannen”, “origineel
en funwijnen”.

Deelnemen, winnen, reizen en sociaal-netwerken

Geïnteresseerde wijnliefhebbers  voor wie het internet een speelveld is, kunnen
zich vanaf nu kandidaat stellen op de website http://roadtripinfrance.com/road-trip-door-frankrijk/

De selectiecriteria:

-   passie voor wijn

-   een vlotte pen

-   minstens 2000 lezers (blog), likers , fans en/of volgers,

-   geen camera- en microfoonangst

-   kennis van de Nederlandse media en journalistieke regels (off-
en/of online)

-   motivatie en enthousiasme

De missie:

Tijdens de tiendaagse wijnreis doet  “de Nederlandse  correspondent” verslag van zijn/haar ontdekkingen op:

-  de website www.roadtripinfrance.com in de Nederlandse taal

-  op zijn/haar eigen blog

-  op Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Viméo, YouTube, Foursquare, Google+, etc. (afhankelijk van eigen accounts)

-   via  (content leveren) onze media partner(s)

-   de algemene video van de roadtrip (bijdrage aan de 4 afleveringen, een per  wijnstijl).

Tour de France in stijl

De tiendaagse reis met een comfortabele bus door een aantal Franse wijngebieden is verdeeld in 4 etappes, elk met de nadruk op een bepaalde wijnstijl:

-   Loire, “Authentiek en Naturel”

-   Bordelais,  “Glamour en Chic”

-   Languedoc, “Ongecompliceerd en Ontspannen”

-   Beaujolais, “Origineel en fun”

Echter geen enkele Franse wijnregio produceert slechts één stijl wijn. Om een volledig overzicht te krijgen van de diversiteit aan wijnen in Frankrijk worden ook proeverijen met  wijnen uit de andere wijnregio’s gehouden: Elzas, Champagne, Bourgogne, Jura, Savoie, Rhône, Provence, Corsica, Roussillon, Sud-Ouest en Bergerac.

De campagne “Wijnen met Stijl”

Tijdens de driejarige campagne “Wijnen met Stijl” ligt de nadruk  op de diversiteit en
toegankelijkheid van Franse wijnen. De campagneslogan “Wijnen met stijl” moet de consument van de zes Europese markten aanspreken en het Franse aanbod toegankelijker
maken. “Wijnen met Stijl” toont aan dat Franse wijnen geschikt zijn voor elke moderne levensstijl. Het logo met de Eiffeltoren  verwijst naar Frankrijk en de kleuren rood, wit en blauw in de vorm van een lint brengen dynamiek in het modern en multi-inzetbaar logo.

De campagne  ’Wijnen met Stijl” wordt in bovengenoemde Europese landen gevoerd
door Sopexa in opdracht van de brancheorganisatie voor Franse landbouwproducten
FranceAgriMer. De campagne is in 2012 gestart.